טיפולים מומלצים בשברי מאמץ

שימוש תדיר בכלי כזה או אחר בין אם יהיה כלי ייעודי ובין אם יהיה מפרק יד של אדם, מצריך עימו גם תחזוקה נכונה, זמני מנוחה מוגדרים ומזונות ייעודים. חוק לא כתוב זה חל על מגוון רחב של כלי עבודה שונים, החל מנשקים  ועד לכלי תחבורה באוויר או ביבשה, וכמובן גם על אזורים שונים בגוף הפוגשים לא מעט עומס כדוגמת רגליים וידיים. במקרה של כלי תחבורה ייתכן והכלי יהיה מושבת לתקופה או יצא מכלל פעילות, אך בכל הנוגע לגוף האדם בעת שימוש תדיר ייתכנו שברים שונים כדוגמת שברי מאמץ. שברים אלו פוקדים ספורטאים רבים, מתאמנים ואפילו רקדנים ורקדניות.

גורמים לשברי מאמץ

עצמות הגוף עוברות הליך מבוקר של הריסה ובנייה, הליך זה שנמשך לרוב עד גיל שלושים ומטרתו הסופית היא יצירת עצם מלאה וצפופה מספיק השתמש את הגוף בצורה מתאימה. שברי מאמץ מתאפיינים במיקרו שברים ומקרים של תופעה זו יכולים להיגרם מכמה סיבות, הראשונה מבניהם היא מונחה כאשר הגוף מבצע פעולה ספורטיבית אינטנסיבית ואינו נח בצורה מספקת ייתכן ויתגלו שברי מאמץ לאחר תקופה לא קצרה. סיבה זו מאפיינת בעיקר ספורטאים, חיילים ורקדניות. עם זאת גם שימוש יתר בצורה פתאומית יכול להשפיע על עצמות הגוף ולגרום לשברי מאמץ, לדוגמא נער שהתגייס לצבא ומתבקש לבצע מגוון רחב של פעילויות עלול לפתח שברי מאמץ. בנוסף לכל אלו בעיות כמו בריחת סידן, בעיות מובנות בגוף כמו מקשת רגל גבוהה או פלטפוס יחד עם מחזור שאינו חודשי, נחשבים לגורמים לשברי מאמץ גם כן.

 סימפטומים וסוגי טיפול

חשוב מאוד לא להזניח ולדאוג לטיפול בשברי מאמץ יעיל ונקודתי. אל שברי מאמץ מתלווים לא פעם סימפטומים שונים הנעים מכאבי ראש ועד לכאבים נקודתיים, עם זאת הכאבים יכולים להתלוות גם בתחילת האימון או נפיחות שמלווה את האזור. במידה והסימפטומים מחמירים יש להיוועץ עם רופא שלרוב ימליץ על מנוחה מפעילות שגרתיות, יחד עם חזרה איטית לשגרה וקירור המקום.
טיפולים בעזרת כדורים איננו נפוץ לשברי מאמץ, עם זאת הטיפול שנפוץ יותר הוא מנוחה מרוב, שימוש בקביים על מנת להוריד את העומס מהאזור הפגוע ובמקרים קיצוניים ניתוח.